vavmusic

آشنايي با ساختمان تنبور

تنبور

آشنايي با ساختمان تنبور

تنبور انواع مختلفي دارد كه از لحاظ اندازه و شكل كمي باهم فرق دارند.
به طور ميانگين اندازه اين ساز از 87 تا 95 متغير ايت
كه طول صفحه آن از 34 سانتيمتر تا 42 سانتيمتر ميرسد
و عرض صفحه اش نيز از 15 سانتيمتر تا 20 سانتيمتر تفاوت ميكند.
همچنين كاسه هاي آن عمقي بين 13 تا 17 سانتيمتر دارند.
تنبور همچنين از اجزاي مختلفي ساخته شده است كه در اين مقاله مختصري درباره آن ها توضيح خواهيم داد.

اجزا تشكيل دهنده تنبور

كاسه،
دسته،
صفحه،
سيم گير،
خرك دسته،
خرك صفحه،
دو يا سه گوشي
دو يا سه سيم و
۱۳يا ۱۴ دستان
گلو / گلويي ، كه در تنبورهاي تركه اي ، كه كاسه را به دسته متصل مي كند.

كاسه :
همان قسمت پايين تنبور كه خود داراي اشكال مختلفي است كه بستگي به منطقه و سازنده خود دارد.
كاسهٔ اين ساز را عموماً از چوب توت ميسازند كه انتخاب نوع چوب، يعني اينكه از چه جنس توتي باشد خود داراي نكاتي است.
در گوران بيشتر سازها كاسة يكپارچه دارند، اما در صحنه كاسة اغلب سازها از هفت تا دَه تركه ساخته شده اند.

دسته:
قسمت انتهايي تنبور كه به كاسه متصل است كه در صدا تاثير زيادي دارد

صفحه:
قسمت روي كاسه كه داراي بافت ظريف مي باشد،
صفحة نازكي است از چوب درخت گردو كه بر روي دهانة كاسه قرار مي گيرد
و در وسط و يا در كنار صفحه حدود هفت تا دوازده سوراخِ دو تا سه ميليمتري دارد تا موجب نرمي صداي تنبور شود.
سوراخ روي صفحه بر صداي تنبور تا ثير بسزايي دارد.

دستان:
سيزده تا چهارده دستان در تنبور وجود دارد كه در محلهاي معيّن بر دسته بسته مي شوند.
به نظر اغلب نوازندگان مشهور، محل دستانها ثابت است اما برخي نيز معتقدند كه جاي تعدادي از اين دستانها متغير است

آموزشگاه موسيقي

خرك:
خرك ، قطعه چوبي كوچك و محكم از درخت شمشاد و گردوست كه سيم بر آن سوار است،
و بر روي صفحه با فاصلة حدود ۳ر۵ تا ۴ر۷ سانتيمتر از سيم گير قرار مي گيرد.
در برخي از سازهاي جديد سيم گير كار خرك را مي كند

سيم گير :
به قسمت انتهايي كاسه وصل است و سيم را به آن وصل مي كنند.
سيم گير از جنس استخوان يا چوب بوده در انتهاي صفحه قرار دارد كه تارها را بدان گره مي زنند و تا انتهاي دسته مي كشند.
در برخي از تنبورهاي جديد، خرك كار سيم گير را انجام مي دهد.

گوشي:
همان قطعات بالاي تنبور را گوشي ميگويند و از آن براي كوك كردن استفاده ميكنند.
دو تا سه گوشي (در تنبورهاي نامتعارف تا پنج گوشي ) از چوب بيد وجود دارد. تنبور لانة كوك (جعبة گوشيها) ندارد
و گوشيهايش مستقيماً در سوراخهاي ايجاد شده در انتهاي دسته فرو مي روند.

سيم گير بالا:
برجستگي پايين گوشي را مي گويند كه داراي شيارهايي است.
شيطانك ، كه قطعه چوب يا استخواني است با دو سه شيار كه تارها از روي آن عبور داده شده به گوشي گره مي خورند.
شيطانك در حدود پانزده سانتيمتري ابتداي دسته تعبيه مي شود

پرده:
نخ نازكي است كه بر روي دسته بسته شده و فاصله ي هردو دستان را يك پرده مي گويند.
تنبور از قديم داراي دو سيم بوده كه اكنون آن را از دو سيم به يك سيم ارتقا داده اند .
سيم: دو يا سه سيم ، كه سيم بالايي معمولاً جفتي است .
اين سيمها از يك سو به سيم گير و از سوي ديگر پس از عبور از روي خرك و شيطانك در انتهاي دسته به دور گوشيها پيچيده مي شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ساعت: ۱۲:۴۰:۳۲ توسط:مهسا موضوع:

تاثير محل نگه داري پيانو آكوستيك بر صداي آن

اگر صداي پيانوي آكوستيك شما در منزل با صدايي كه در فروشگاه شنيده ايد متفاوت است بهتر است به محل نگه داري آن نگاهي بيندازيد.
هرچند اين جمله به نظر عجيب مي آيد
اما در خيلي از موارد پيانوي آكوستيك شما مشكلي ندارد بلكه مشكل از محل نگه داري آن است.
اما چه عواملي بر صداي پيانو شما تاثيرگذار است.
از جمله اين عوامل ميتوان به اندازه اتاق ، ارتفاع سقف ، وسايل موجود و … ميباشند.

يافتن منشا مشكل؛ پيانوي آكوستيك يا اتاق؟‌

دانستن اينكه مشكل ناشي از پيانو است و يا به دليل شرايط آكوستيكي محيط ايجاد شده است اهميت بسياري دارد.
به عنوان مثال مشكل بلند بودن صداي پيانو معمولا به دليل اين است كه پيانوي شما براي اتاق فعلي بسيار بزرگ است.
اين بلند بودن صدا بيشتر در اطراف پيانو قابل لمس است
و در صورتي كه از پيانو فاصله بگيريد
و يا به قسمتي از اتاق كه حاوي تعداد بيشتري لوازم جاذب صوت است برويد اين موضوع راكمتر حس مي‌كنيد.
در حقيقت مشكلاتي نظير صداي زمخت،‌ طنين بيش از حد صدا و نقاط گرم و مرده ناشي از شرايط اتاق پيانو است.
بسياري از پيشنهاداتي كه در اين مقاله ارائه شده اند به سادگي قابل اجرا و برگشت پذير هستند.
پس بهتر است قبل ازاين كه اقدام به ايجاد تغيير در پيانو كنيد اين مقاله را مطالعه كنيد.

آموزشگاه موسيقي

طنين صدا (Reverberation)

طنين صوت به معناي باقي ماندن صوت در يك فضا بعد از قطع منبع صوت است.
اين تداوم صدا در فضا، كيفيت صوت را تغيير داده وحسي از پر بودن، مخلوط بودن و حجيم بودن را در صدا ايجاد مي‌كند.
اما در صورتي كه زمان ماند صوت در فضا بيش از حد زياد شود مي تواند موجب گنگ شدن صدا شده
و همچنين باعث مي‌شود صداي پيانو بسيار بلند شنيده شود.
وقتي ميزان طنين صدا كم باشد اصطلاحاً گفته مي‌شود كه صداي پيانو خشك و يا حتي مرده است
و براي جبران اين مشكل ممكن است نوازنده تصميم بگيرد قطعه را با شدت بيشتري بنوازد.
به طور كلي هرچه اتاق حجم بيشتري داشته باشد مدت طنين صدا بيشتر و هر چه كوچكتر باشد اين مدت زمان كاهش مي‌يابد.
هر چه تعداد لوازم جاذب صوت در اتاق بيشتر باشد طنين ساز كوتاه تر شده
و هر چه تعداد آنها كمتر باشد طنين طولاني تري خواهيم داشت.
ميزان مطلوب طنين به سليقه شخصي هر فرد بستگي دارد.
برخي از پيانيستها علاقه دارند تا صداي پيانوي آنها در اتاق طنين بيشتري داشته باشد
ولي برخي به دنبال صداي شفاف و با طنين بسيار كم هستند.

نقاط گرم يا مرده

نقاط گرم يا مرده نقاطي از اتاق هستند
كه در آن نواحي برخي از فركانسها و نتها (در شرايطي كه با شدتي برابر با ساير نتها نواخته شوند) بيشتر از ساير نتها طنين دارند.
اين مشكل معمولا با قرار دادن لوازمي كه موجب پراكندگي صدا مي شوند
(‌نظير قرار دادن قفسه كتاب، مبل و يا رخت آويز در مجاروت پيانو) و يا با جابجايي مختصر پيانو و يا تغيير زاويه قرار گرفتن آن در اتاق تصحيح مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۰۹:۰۵ توسط:مهسا موضوع:

تاريخچه آموزش پيانو

امروزه براي آموزش پيانو از شيوه هاي متعددي استفاده ميكنند كه هركدام تاريخچه و قدمت زياد ي دارد.
اما اينكه اين روش هاي آموزش پيانو از كجا آمده اند و منشا هركدام چه بوده است مطلبي است كه هر هنرجوي پيانو بايد ان را بداند.
در اين مقاله سعي داريم شما را با تاريخچه آموزش پيانو آشنا كنيم.

سير تكاملي نوازندگي پيانو

قرن هيجدهم دوران كلمنتي و چرني (Clementi & Czerny)

قبل از قرن نونزدهم آموزش پيانو شامل سه قانون كلي بود :

– عملكرد انگشتان بايد كاملا مجزا از مچ دست و بازو باشد.
– فراگيري تكنيك روندي كاملا مكانيكي است كه تنها راه دستيابي به آن انجام ساعت ها تمرين روزانه است.
– استاد موسيقي سلطه و اختيار مطلق را داراست.

كلمنتي (Muzio Clementi) اولين كتاب در زمينه تكنيك هاي پيانو را با عنوان “Introduction to the Art of Playing the Piano” در سال ۱۸۰۱ منتشر كرد.
در اين كتاب قانون كلي كه او مطرح كرده بود، نيرومندي و قدرت مساوي هر پنج انگشت بود.
او اصرار داشت كه دست بي حركت باشد، مچ به حالت افقي قرار بگيرد،
انگشتان به حالت منحني بلند شده و با قدرت به نت ها ضربه وارد شود.

اين تكنيك در تمام تمريني هاي چرني (Carl Czerny) كه هم اكنون نيز در برنامه تمرين بسياري از نوازندگان جوان قرار دارد،
به صورت عملي نمايش داده شده است.
روش چرني در حقيقت مجزا نمودن تسلط تكنيكي نوازنده از برداشت موسيقيايي اوست.

قرن نوزدهم دوران شوپن و ليست (Chopin & Liszt)

گسترش بيش از پيش پيانو و حضور آهنگسازان نوازنده، مباحث جديدي را در قرن نوزدهم در مورد اين ساز مطرح نمود.
ليست (Liszt) اولين شخصي بود كه حركت تك تك انگشتان را به بازو مرتبط مي دانست
و تغيير ريتم (rhythm) موسيقي را كاملا مرتبط با حالات دروني نوازنده مي دانست.

شوپن بر تركيب حرك دست ها، مچ، ساعد و بازو براي رسيدن به صدايي غني تر در نوازندگي تاكيد بسيار داشت.
به عقيده او بازوي نوازنده بايد آزاد باشد و از سفت كردن مفاصل و ماهيچه ها پرهيز كند.
از نظر شوپن تكنيك جزء اصلي موسيقي به شمار مي رفت.

عليرغم به كارگيري روش هاي جديد، متدهاي آموزش اين دو آهنگساز تقريبا مقابل يكديگر قرار داشت.
شوپن به برگزاري كلاس هاي خصوصي با تك تك شاگردان علاقه مند بود، درحاليكه ليست كلاس هاي عمومي را ترجيح مي داد.
در مقام يك معلم پيانو شوپن صبور و مهربان بود، اما ليست متكبر و سرزنش گر بود.

شوپن به نوعي وسواس دچار بود و تا زماني كه شاگردان بر يك قطعه تسلط كامل پيدا نمي كردند، بارها و بارها آن را تكرار مي نمود.
ليست بسيار منطقي بود و هر كار را تنها يك بار تكرار مي كرد.

شوپن اجراي آثار باخ، موتزارت، كلمنتي، هومل (Johann Nepomuk Hummel)، وبر (Freiherr von Weber) را ترجيح مي داد،
در حاليكه ليست براي تمرين آماده گوش دادن به هر اثري، حتي آثار جديد منتشر نشده نيز بود.

قرن بيستم

فوايد به كارگيري تكنيك هايي كه از انتقال وزن استفاده مي كردند،
براي اولين بار در سال ۱۸۸۰ توسط يكي از اساتيد آكادمي رويال موسيقي لندن تابياس متهي (Tobias Matthay) مطرح شد.

او به اين تتيجه رسيد كه براي داشتن طيف وسيع و رنگهاي متنوع در صداي ساز، انگشتان بايد توسط وزن بدن پشتيباني شوند.
اين عقيده كه بسيار هم منطقي بنظر مي رسد طي پنجاه سال گذشته مورد توجه كارشناسان فن قرار گرفته
و نسخه هاي گوناگوني از آن امروزه مورد استفاده مدرسان پيانو قرار مي گيرد.
در تمام اين روشها چرخش، جهت گيري، وزن بازوها و حالت نوك انگشتان همه و همه واژه هاي آشنايي در قلمرو آموزش و نوازندگي پيانو به شمار مي روند.

اخيرا پزشكان تحقيقات ويژه اي را در زمينه درمان تورم تاندون ها و ديگر مشكلات فيزيكي مربوط به نوازندگي به انجام رسانده اند.
دورتي تاوبمن (Dorothy Taubman) موسس و مدير بخش موسيقي انيستيتوي پيانوي Taubman،
بيش از پنجاه سال از عمر خود را وقف مطالعه و تحقيقات در زمينه صدمات ناشي از موسيقي نموده است.
او به گسترش روش هاي پايه اي و منطقي در تكنيك هاي نواختن پيانو پرداخته
و معتقد است در صورتي كه نوازندگان روش صحيح نواختن را فرا گيرند،
از كليه آسيب هاي فيزيكي مانند تورم تاندون ها و سندروم عصب مياني مچ دست، در امان خواهند ماند.

آموزشگاه موسيقي

تاوبمن در روش پيشنهادي خود حركت دائم بازو و دست را كه سبب مي شود ماهيچه ها برخلاف آناتومي طبيعي خود كار كنند، حذف نموده است.
به عقيده او تكنيك و موسيقي از يكديگر جدايي ناپذيرند و اين بدن ماست كه وزن، طنين، نشيب و فراز، درجه صدا و رنگ موسيقي را توليد مي كند.
كليه تفكرات و احساسات نوازنده در صورتي كه بدنش عملكرد درستي نداشته باشد، بي استفاده باقي خواهد ماند.

با تمام اين اوصاف، امروزه بيشتر نوازندگان با روش “محدود نمودن حركت، تنها به انگشتان دست” موافق هستند
و حركت ساعد و بازو را تنها در صورت نياز به صداي غني تر لازم مي دانند.
با اين حال هر نوازنده بايد روش مختص به خود را در مقابل ساز به كار گيرد.

همانگونه كه اگون پتري (Egon Petri) استاد پيانوي روسي در يك جمله به شاگردانش مي آموخت:
“هرگز آنچه را كه من به شما ميگويم يك قانون تلقي نكنيد،
اما روش هاي مرا نيز امتحان كنيد؛ اگر برايتان مفيد بود آنها را به كار گيريد،
در غير اين صورت آنها را فراموش كنيد و روش هاي ديگر مناسب خود را بيابيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۳۱:۳۴ توسط:مهسا موضوع:

واكنش نوزادان به موسيقي

موسيقي

واكنش نوزادان به موسيقي

اگر در خانواده‌اي بزرگ و پر از كودك زندگي مي‌كنيد يا صرفاً عاشق نوزادان هستيد حتماً چنين اتفاقاتي را به چشم ديده‌ايد:

نوزاد به موسيقي‌اي كه از تلويزيون پخش مي‌شود با دقت گوش مي‌دهد.
همه با نوزادان مانند خواننده‌هاي اپراي سوپرانو (با صداي زير) و با اغراق در كلمات حرف مي‌زنند.
نوزاد به چنين حرف زدن‌هايي توجه نشان مي‌دهد و به آن علاقمند است.
اگر كسي در حضور نوزاد با خشم صحبت كند، مثلاً بلند صحبت كند يا داد بزند، ممكن است نوزاد به گريه بيفتد.
برخي از نوزادان حتي با آوايي متقابل به اين خشم اعتراض مي‌كنند.
اگر در يك ميهماني باشيد يا جايي كه موسيقي ريتميك پخش مي‌شود و يا حتي برايش به اصطلاح ‘ناناي’ كنيد، نوزاد همراه مي‌شود
و شروع به تكان دادن بدنش با ضرب موسيقي و در حقيقت رقصيدن مي كند.

اكثر والدين به احتمال زياد چنين تجربيات و واكنش‌هايي را به ياد مي‌آورند.
حتي لحظاتي پيش خودشان افتخار كرده‌اند كه نوزادشان چقدر باهوش است.
چنين فرضي از جهتي درست و از جهت ديگر مي‌تواند تاحدي نادرست باشد.
تفكر اينكه نوزاد به خاطر نشان دادن واكنش‌هايي از اين دست باهوش است تاحدي مي‌تواند درست باشد
چون نمايانگر توانايي ارتباط برقراركردن نوزاد با محيط اطرافش و دارا بودن درك و فهم قابل قبولي است.
اما از جهت ديگر اگر نوزادي با موسيقي مي‌رقصد يا دست مي‌زند
نمي‌توانيم فرض كنيم كه اين نوزاد قطعاً درآينده استعداد موسيقايي خواهد داشت.

نوزادان به صداي موسيقي واكنش نشان مي‌دهند؛ برخي از انواع موسيقي ممكن است آنان را بترساند و باعث گريه‌شان شود،
از بعضي لذت مي‌برند و با آن خود را تكان مي‌دهند و بعضي ديگر آرامشان مي‌كند.
چگونه است نوزاد چنين واكنشي به موسيقي نشان مي‌دهد؟
آيا اين واكنش نوزاد حاصل يادگيري است و نوزاد در عرض چند ماه ياد مي‌گيرد كه موسيقي را بفهمد؟
يا چون ازسوي محيط اطراف خود تشويق و واكنش‌هاي هيجاني مي‌بيند با موسيقي مي‌رقصد؟

آموزشگاه موسيقي

ضرب گرفتن با موسيقي يك قابليت ذاتي در انسان است.
پژوهشگران اين پديده را مورد آزمايش قرار داده‌اند و اين امر را تأييد كرده‌اند.
هرچند گرفتن واكنش‌هاي تشويقي از سوي اطرافيان مي‌تواند روي واكنش نوزاد به ضرب موسيقي تاثير بگذارد
اما اين علت نخستين رقصيدن و حركت نوزاد با موسيقي نيست.

در اين زمينه پژوهشي انجام شده به شرح زير:

نوزاداني از دو مليت متفاوت بين ۵ تا ۲۴ ماه به همراه والدين خود در محيط آزمايش حضور يافتند.
براي اينكه نوزادان حركات ناخواسته انجام ندهد يا دچار واكنش اضطراب دوري از والدين نشوند، روي پاي همراه خود نشانده‌ شده‌اند.
اين موقعيت باعث مي‌شد كه نوزاد قسمت‌هايي از بدنش را تكان دهد (مانند دست‌ها و بالاتنه) كه قابل رديابي باشد.
براي مسدود كردن صداي موسيقي و اجتناب از حركت و ضرب گرفتن احتمالي والدين با موسيقي، به والدين هدفون‌هايي دادند كه صداي بيرون را واضح نشنوند.
براي نوزادان چند نمونه موسيقي كلاسيك (سن سانس، موتسارت)، موسيقي كودك (موسيقي ساده با درام)،
و چند نمونه مكالمه (مكالمه بزرگسالان باهم و مكالمه نوزاد محور) پخش شد.

نتايج نشان داد كه نوزادان بدون كمك حركتي والدين خود قادر به ضرب گرفتن با موسيقي و درحقيقت تشخيص ضرب موسيقي هستند.
گرچه پيچيدگي موسيقايي مي‌تواند در عملكرد آنان تأثير بگذارد
اما نوزادان به صورت ذاتي قادر به تشخيص و كشف ضرب موسيقي‌اي هستند كه مي‌شنوند
بخصوص اگر موسيقي موردنظر سرضرب باشد (يعني سنكوپ و در ضرب ضعيف نباشد).
در عين حال واكنش نوزادان به موسيقي به صورت قابل توجهي بيشتر از واكنششان به مكالمه بود (حتي مكالمات نوزاد محور).


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ساعت: ۰۶:۴۵:۲۳ توسط:مهسا موضوع:

كوك كردن گيتار با استفاده از منبع صوتي

اگر شما نيز تصميم به شروع آموزش گيتار كرده ايد يكي از نكات مهم براي شما كوك كردن گيتار است.
شما به عنوان يك نوانده گيتار بايد با كوك كردن گيتار آشنايي داشته باشيد.
بنابر اين اينكه گوش خود را با صداي گيتار عادت دهيد و بتوانيد صداي گيتار كوك را از ناكوك نشخيص دهيد بسيار مهم است.
اما گاهي اين كار بسيار سخت است.
بنابر اين در اي مقاله به شما كوك كردن گيتار را به صورت گام به گام آموزش خواهيم داد.

آموزش گام به گام كوك كردن گيتار

پيچ كوك مرتبط با هر سيم را در قسمت سر دسته گيتار مشخص كنيد.

سيم ها را دنبال كنيد و ببينيد كه هر سيم به كدام پيچ متصل شده است و با پيچاندن پيچ كوك به كدام سمت سيم ها سفت يا شل مي شوند.
رابطه سيم ها با پيچ كوك گيتار و جهت چرخش براي سفت يا شل شدن آنها در حالت استاندارد در تصوير بالا قابل مشاهده است.

راهي براي يافتن صداي دقيق هر نت با توجه به سيم مربوطه پيدا كنيد.

براي اينكه بتوانيد صداي نت صحيح را با صداي سيمهاي گيتار مقايسه كنيد،
به يك منبع صوتي نياز داريد كه بتواند صداي دقيق هر نت را توليد كند.
صداي دقيق نت هاي مربوط به هر سيم ( E, A, D, G, B, E) را ميتوانيد از روشهاي زير به دست آوريد:

. پيانوي كوك شده

. ارگ يا كيبورد

. يك گيتار كوك شده ديگر

. دياپازون

صداي نت E منبع صوتي را با صداي سيم ششم گيتار مقايسه كنيد.

بهترين آموزشگاه موسيقي تهران

در حالي كه به صداي ايجاد شده از منبع صوتي گوش مي دهيد،
سيم ششم را بنوازيد و پيچ كوك را همزمان بپيچانيد تا صداي سيم ششم با صداي نت E منبع صوتي يكسان شود.
هر چه فاصله دو نت از يكديگر بيشتر باشد صداي مواج تري ايجاد مي شود كه در اصطلاح به آن "ديزونانس" گفته مي شود.
هر چه صداي نت توليدي از گيتارشما به صداي نت منبع صوتي نزديكتر شود حالت مواج صدا كمتر مي شود تا جايي كه دو منبع صوتي صداي يكساني توليد مي كنند.

تمامي سيمهاي گيتار را با مقايسه با منبع صوتي به همين روش كوك كنيد.

يكبار ديگر تمامي سيمهاي كوك شده را چك كنيد كه از كوك خارج نشده باشند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۲۱:۵۶ توسط:مهسا موضوع:

كوك كردن گيتار با استفاده از منبع صوتي

اگر شما نيز تصميم به شروع آموزش گيتار كرده ايد يكي از نكات مهم براي شما كوك كردن گيتار است.
شما به عنوان يك نوانده گيتار بايد با كوك كردن گيتار آشنايي داشته باشيد.
بنابر اين اينكه گوش خود را با صداي گيتار عادت دهيد و بتوانيد صداي گيتار كوك را از ناكوك نشخيص دهيد بسيار مهم است.
اما گاهي اين كار بسيار سخت است.
بنابر اين در اي مقاله به شما كوك كردن گيتار را به صورت گام به گام آموزش خواهيم داد.

آموزش گام به گام كوك كردن گيتار

پيچ كوك مرتبط با هر سيم را در قسمت سر دسته گيتار مشخص كنيد.

سيم ها را دنبال كنيد و ببينيد كه هر سيم به كدام پيچ متصل شده است و با پيچاندن پيچ كوك به كدام سمت سيم ها سفت يا شل مي شوند.
رابطه سيم ها با پيچ كوك گيتار و جهت چرخش براي سفت يا شل شدن آنها در حالت استاندارد در تصوير بالا قابل مشاهده است.

راهي براي يافتن صداي دقيق هر نت با توجه به سيم مربوطه پيدا كنيد.

براي اينكه بتوانيد صداي نت صحيح را با صداي سيمهاي گيتار مقايسه كنيد،
به يك منبع صوتي نياز داريد كه بتواند صداي دقيق هر نت را توليد كند.
صداي دقيق نت هاي مربوط به هر سيم ( E, A, D, G, B, E) را ميتوانيد از روشهاي زير به دست آوريد:

. پيانوي كوك شده

. ارگ يا كيبورد

. يك گيتار كوك شده ديگر

. دياپازون

صداي نت E منبع صوتي را با صداي سيم ششم گيتار مقايسه كنيد.

بهترين آموزشگاه موسيقي تهرانكوك كردن گيتار

در حالي كه به صداي ايجاد شده از منبع صوتي گوش مي دهيد،
سيم ششم را بنوازيد و پيچ كوك را همزمان بپيچانيد تا صداي سيم ششم با صداي نت E منبع صوتي يكسان شود.
هر چه فاصله دو نت از يكديگر بيشتر باشد صداي مواج تري ايجاد مي شود كه در اصطلاح به آن “ديزونانس” گفته مي شود.
هر چه صداي نت توليدي از گيتارشما به صداي نت منبع صوتي نزديكتر شود حالت مواج صدا كمتر مي شود تا جايي كه دو منبع صوتي صداي يكساني توليد مي كنند.

تمامي سيمهاي گيتار را با مقايسه با منبع صوتي به همين روش كوك كنيد.

يكبار ديگر تمامي سيمهاي كوك شده را چك كنيد كه از كوك خارج نشده باشند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۱۸:۵۶ توسط:مهسا موضوع:

راهنماي اجاره ماشين در بهار قسمت نوزدهم

اجاره ماشين تويوتا كمري

راهنماي اجاره ماشين در بهار قسمت نوزدهم

راهنماي اجاره ماشين در بهار قسمت نوزدهم در اين بهار و در انتهاي زمستان بهترين فرصت براي سفر است.

زمان بندي مناسب براي اجاره خودرو براي سفر

راهنماي رنت ماشين : شايد از زمان سفر شما، بودجه بندي قبل از تعطيلات كمي طول بكشد

يا شايد فقط بهانه اي براي فرار از سرما باشيد.

ما در سال 2018، داغترين مقصد تعطيلات بهار، ز همچنين مقصد هاي محبوب ترين

و مقرون به صرفه ترين در اين سال را در بر داشت.

در قسمت چهارم اين ميني راهنما كه براي كمك شما طراحي شده

تا با اطمينان برنامه ريزي كنيد ارسباران معرفي شده

۴) مسافرت به ارسباران با راهنماي رنت ماشين لوكس

راهنماي رنت ماشين : براي آشنايي با منطقه كليبر و ارسباران و در وصف زيبايي ها و جاذبه هاي كليبر و ارسباران همين بس كه يك نويسنده و سياستمدار انگليسي به نام جيمز موريه در كتاب معروفش به نام حاجي باباي اصفهاني به توصيف اين منطقه پرداخته و همچنين بسياري ديگر از جهانگردان و گردشگران از قله هاي زيبا و درختان خوش قد و قامت و سربلند و باغ هاي گسترده و وفور نعمت هاي بي شمار و ميوه هاي خوش آب و رنگ و خوشمزه و جنگل انبوه و و و توصيف ها كرده اند.

راهنماي رنت ماشين براي ديدن پارك جنگلي مكيدي

يكي از پارك هايي كه تا چند سال پيش جنگلي بكر و دست نخورده بود
و خلوتگاه خرگوش ها با درخت هاي فندوقشان بود همين پارك مكيدي است
كه مثل روستاهاي شجاع آباد، هجران ‌دوست، آغويه و علي آباد يك مكان امن براي روح و يك جاي دنج براي طبيعت دوستان است.

اجاره ماشين تشريفات


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۳۷:۲۷ توسط:مهسا موضوع:

راهنماي اجاره ماشين در بهار قسمت نوزدهم

اجاره ماشين تويوتا كمري

راهنماي اجاره ماشين در بهار قسمت نوزدهم

راهنماي اجاره ماشين در بهار قسمت نوزدهم در اين بهار و در انتهاي زمستان بهترين فرصت براي سفر است.

زمان بندي مناسب براي اجاره خودرو براي سفر

راهنماي رنت ماشين : شايد از زمان سفر شما، بودجه بندي قبل از تعطيلات كمي طول بكشد

يا شايد فقط بهانه اي براي فرار از سرما باشيد.

ما در سال 2018، داغترين مقصد تعطيلات بهار، ز همچنين مقصد هاي محبوب ترين

و مقرون به صرفه ترين در اين سال را در بر داشت.

در قسمت چهارم اين ميني راهنما كه براي كمك شما طراحي شده

تا با اطمينان برنامه ريزي كنيد ارسباران معرفي شده

۴) مسافرت به ارسباران با راهنماي رنت ماشين لوكس

راهنماي رنت ماشين : براي آشنايي با منطقه كليبر و ارسباران و در وصف زيبايي ها و جاذبه هاي كليبر و ارسباران همين بس كه يك نويسنده و سياستمدار انگليسي به نام جيمز موريه در كتاب معروفش به نام حاجي باباي اصفهاني به توصيف اين منطقه پرداخته و همچنين بسياري ديگر از جهانگردان و گردشگران از قله هاي زيبا و درختان خوش قد و قامت و سربلند و باغ هاي گسترده و وفور نعمت هاي بي شمار و ميوه هاي خوش آب و رنگ و خوشمزه و جنگل انبوه و و و توصيف ها كرده اند.

راهنماي رنت ماشين براي ديدن پارك جنگلي مكيدي

يكي از پارك هايي كه تا چند سال پيش جنگلي بكر و دست نخورده بود
و خلوتگاه خرگوش ها با درخت هاي فندوقشان بود همين پارك مكيدي است
كه مثل روستاهاي شجاع آباد، هجران ‌دوست، آغويه و علي آباد يك مكان امن براي روح و يك جاي دنج براي طبيعت دوستان است.

اجاره ماشين تشريفات


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۳۵:۱۳ توسط:مهسا موضوع:

ريتم موسيقي چيست

موسيقي از ريتم موسيقي يا ملودي و تمبر و بافت تشكيل شده است.
در حقيقت اين ها عناصر اصلي سازنده موسيقي هستند.
نظريه موسيقي در حقيقت به بررسي عناصر تشكيل دهنده موسيقي ميپردازد و طبق آن موسيقي را طبقه بندي ميكند.

موسيقي غربي در اصل بر پايه هارموني بنا شده است.
بنابر اين تئوري موسيقي نيز چون از غرب آمده بيشتر به اين بخش از موسيقي اختصاص دارد.
در صورتي كه هر موسيقي لزوم به داشتن هارموني ندارد حتي يك موسيقي ميتواند خالي از ملودي باشد.
بنابراين شايد سه عنصر ديگر بتوانند اساسي ترين اجزاي موسيقي را در نظر بگيرند.

موسيقي بدون زمان اتفاق نمي افتد.
قرار دادن صداها در زمان، ريتم قطعه موسيقي را تشكيل مي دهد.
از آنجا كه موسيقي در طي يك دوره زماني بايد شنيده شود، ريتم يكي از اساسي ترين عناصر موسيقي است.
در برخي از قطعات موسيقي، ريتم به سادگي “قرار دادن در زمان” است كه نميتوان آن را يك ضرب يا متر تعيين كرد،
اما بيشتر ريتمهاي مربوط به انواع بيشتري از موسيقي با ضرب ثابت است.

بهترين آموزشگاه موسيقي تهران

ريتم موسيقي – واژه “ريتم” داراي بيش از يك معني است.
اين مي تواند به معناي پالس اوليه، تكراري موسيقي و يا يك الگوي ريتميك است كه در طول موسيقي تكرار مي شود.
همچنين مي تواند در زمان يك گروه كوچك از نت ها به الگو اشاره كند.

ضرب و بيت – ضرب و بيت نيز داراي بيش از يك معني است، اما هميشه به موسيقي با يك پالس ثابت اشاره دارد.
اين ممكن است به پالس خود اشاره كند (همانطور كه در “اين نت در ضرب و بيت دو اندازه”).
” On the beat ” به لحظه اي كه پالس قوي تر است مراجعه كنيد.
” Off the beat ” در ميان پالس ها است و خوش بينانه بين پالس ها دقيقا در نيمه راه است.

ضرب و بيت همچنين ممكن است به يك الگوي ريتميك تكراري اشاره كند كه پالس را حفظ مي كند.)
توجه داشته باشيد كه هنگامي كه فقط يك احساس قوي از داشتن ضرب و بيت ايجاد شده است،
بعبارتي ضرب و بيت هنوز مي تواند “احساس” باشد حتي اگر به طور خاص شنيده نمي شود.

اندازه گيري بار يا بيت ها به اقدامات يا ميله ها گروه بندي مي شوند.
ضرب وبيت اول معمولا قوي تر است،
و در بسياري از موسيقي، بسياري از ميله ها همان تعداد ضربه هستند.
اين يك الگوي پايه در پالس موسيقي ايجاد مي كند: به عنوان مثال، قوي-ضعيف-قوي-ضعيف-قوي-ضعيف يا قوي-ضعيف-ضعيف-قوي-ضعيف-ضعيف.

بخش ريتم – بخش ريتم گروه، گروهي از ابزارهايي است كه معمولا ريتم موسيقي پس زمينه و آكورد را ارائه مي دهند.
بخش ريتم تقريبا هميشه شامل يك ” percussionist ” (معمولا بر روي يك مجموعه درام) و يك نوازنده باس است.

همچنين ممكن است شامل پيانو و / يا ساير بازيكنان صفحه كليد، پركاشنگران بيشتر
و يك يا چند بازيكن گيتار يا ديگر رشته هاي strummed يا plucked باشد.
آوازها، سازهاي بادي و سازهاي زهي معمولا قسمتي از بخش ريتم نيستند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ساعت: ۰۶:۲۳:۵۲ توسط:مهسا موضوع:

ريتم موسيقي چيست

موسيقي از ريتم موسيقي يا ملودي و تمبر و بافت تشكيل شده است.
در حقيقت اين ها عناصر اصلي سازنده موسيقي هستند.
نظريه موسيقي در حقيقت به بررسي عناصر تشكيل دهنده موسيقي ميپردازد و طبق آن موسيقي را طبقه بندي ميكند.

موسيقي غربي در اصل بر پايه هارموني بنا شده است.
بنابر اين تئوري موسيقي نيز چون از غرب آمده بيشتر به اين بخش از موسيقي اختصاص دارد.
در صورتي كه هر موسيقي لزوم به داشتن هارموني ندارد حتي يك موسيقي ميتواند خالي از ملودي باشد.
بنابراين شايد سه عنصر ديگر بتوانند اساسي ترين اجزاي موسيقي را در نظر بگيرند.

موسيقي بدون زمان اتفاق نمي افتد.
قرار دادن صداها در زمان، ريتم قطعه موسيقي را تشكيل مي دهد.
از آنجا كه موسيقي در طي يك دوره زماني بايد شنيده شود، ريتم يكي از اساسي ترين عناصر موسيقي است.
در برخي از قطعات موسيقي، ريتم به سادگي “قرار دادن در زمان” است كه نميتوان آن را يك ضرب يا متر تعيين كرد،
اما بيشتر ريتمهاي مربوط به انواع بيشتري از موسيقي با ضرب ثابت است.

بهترين آموزشگاه موسيقي تهران

ريتم موسيقي – واژه “ريتم” داراي بيش از يك معني است.
اين مي تواند به معناي پالس اوليه، تكراري موسيقي و يا يك الگوي ريتميك است كه در طول موسيقي تكرار مي شود.
همچنين مي تواند در زمان يك گروه كوچك از نت ها به الگو اشاره كند.

ضرب و بيت – ضرب و بيت نيز داراي بيش از يك معني است، اما هميشه به موسيقي با يك پالس ثابت اشاره دارد.
اين ممكن است به پالس خود اشاره كند (همانطور كه در “اين نت در ضرب و بيت دو اندازه”).
” On the beat ” به لحظه اي كه پالس قوي تر است مراجعه كنيد.
” Off the beat ” در ميان پالس ها است و خوش بينانه بين پالس ها دقيقا در نيمه راه است.

ضرب و بيت همچنين ممكن است به يك الگوي ريتميك تكراري اشاره كند كه پالس را حفظ مي كند.)
توجه داشته باشيد كه هنگامي كه فقط يك احساس قوي از داشتن ضرب و بيت ايجاد شده است،
بعبارتي ضرب و بيت هنوز مي تواند “احساس” باشد حتي اگر به طور خاص شنيده نمي شود.

اندازه گيري بار يا بيت ها به اقدامات يا ميله ها گروه بندي مي شوند.
ضرب وبيت اول معمولا قوي تر است،
و در بسياري از موسيقي، بسياري از ميله ها همان تعداد ضربه هستند.
اين يك الگوي پايه در پالس موسيقي ايجاد مي كند: به عنوان مثال، قوي-ضعيف-قوي-ضعيف-قوي-ضعيف يا قوي-ضعيف-ضعيف-قوي-ضعيف-ضعيف.

بخش ريتم – بخش ريتم گروه، گروهي از ابزارهايي است كه معمولا ريتم موسيقي پس زمينه و آكورد را ارائه مي دهند.
بخش ريتم تقريبا هميشه شامل يك ” percussionist ” (معمولا بر روي يك مجموعه درام) و يك نوازنده باس است.

همچنين ممكن است شامل پيانو و / يا ساير بازيكنان صفحه كليد، پركاشنگران بيشتر
و يك يا چند بازيكن گيتار يا ديگر رشته هاي strummed يا plucked باشد.
آوازها، سازهاي بادي و سازهاي زهي معمولا قسمتي از بخش ريتم نيستند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ساعت: ۰۶:۲۳:۰۲ توسط:مهسا موضوع: