vavmusic

اندكي درباره تئوري موسيقي جز بيشتر بدانيم

جاز يا موسيقي جز يكي از سبك‌هاي موسيقي است كه نشأت‌ گرفته از تشكلات سياه‌ پوستان آمريكا در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم است.
از مشخصات آن نت‌هاي بلوز، مكث و ضدضرب، ضرب‌هاي تاب‌دار و خرامان (سوينگ)،تغييرات دايناميكي متداول،پرسش و پاسخ‌خواني، چندضربي بودن و بداهه‌نوازي است؛ گ
و آن را نخستين گونهٔ هنريِ پديدآمده در ايالات متحدهٔ آمريكا مي‌دانند.
موسيقي جز در قسمت‌هاي مختلفي از سبك‌هاي مستقل مشهور موسيقي آمريكا به وسيلهٔ گروه‌هاي آمريكايي اروپايي‌تبار و سياه‌پوستان آمريكا ظاهر شد.
جاز تابه‌حال (بيش از يك قرن) محدودهٔ وسيعي از موزيك رگتايم را دربرگرفته‌است و همچنين براي تعريف بسيار سخت شناخته شده‌است.
گروه موسيقي اي كه جاز بنوازد، گروه جاز نام دارد.

هارموني كوارتال چيست؟

آكوردهاي معمولي كه در موسيقي سنتي غربي مورد استفاده قرار مي گيرند بر اساس هارموني سه تايي تنظيم شده اند.
در هارموني سه تايي، فاصله سوم و معكوسش، يعني فاصله ششم، فواصل اوليه هستند.
فاصله چهارم و معكوس آن، يعني فاصله پنج، هم فواصل ثانويه هستند.

اين دو گام مكمل يكديگر هستند كه پايه و اساس هارموني زوج، هارموني ابتكاري مرتضي حنانه، بر مبناي موسيقي ايران، قرار گرفتند
البته مدها مي توانند همان مدهاي موسيقي يونان يعني: ميكسوليدين، ليدين، فريژين و… و يا مدهاي كليسايي باشند .
ولي اين فكر و ايده براي آرمونيزه كردن همان به اصطلاح مدهاي موسيقي خودمان، يعني دستگاههاي موسيقي ايراني مثل يك گاه يا همان مد ماهور، دوگاه يا همان شور، سه گاه و چهار گاه و… آوازها و مقامهاي مربوط به آنها مانند ابوعطا كه خود خاصيت يك مد جديد را دارا است
و يا آواز ترك كه همانطور است، افشاري، دشتي، اصفهان و گام بينابين آنها يعني همايون باشد، براي اولين بار در ذهن خلاق مرتضي حنانه رخ داد.

آموزشگاه موسيقي

اگر به موسيقي سبك بي باپ (bebop) توجه كرده باشيد حتماً متوجه شديد كه چگونه همراهي كنندگان سوليست از آكوردهاي مختلف براي تغييرات سريع ملودي استفاده مي كنند
و يا برعكس چگونه سوليست براي هماهنگ با هارموني – كه به سرعت تغيير مي كند – ملودي هاي روان بالا و پايين رونده با استفاده از نتهاي كروماتيك اجرا مي كند.

… back beat اصطلاحي است در موسيقي براي ضربهاي شماره دو و چهار در ميزانهاي چهار ضربي،
به همين دليل از اين اصطلاح براي ميزانهاي 12/8 – معادل 4/4 ضربدر 3/2 – نيز استفاده مي شود.
اين اصطلاح در مقابل down beat كه به ضرب اول ميزان گفته مي شود كاربرد دارد.

آكوردهاي برگشت موسيقي جز

تهيه توالي آكوردهايي روان، خوش وصل و دلنشين براي علاقمندان به هارموني مانند پاسخ يك محاسبه پيچيده رياضي نيست كه منجر به مقداري كاملاً مشخص و يكسان شود.
حركت از يك آكورد مبدا و رسيدن به يك آكورد مقصد طي چند ميزان مي تواند پاسخهاي متفاوتي داشته باشد كه همگي آنها از مشخصات و محدوديت هاي تعريف شده براي هارموني پيروي كنند.

آشنايي با Waliking Bass

باس رونده (در حال حركت) يا Walking Bass از زيباترين روشهاي اجراي باس در موسيقي جز است،
با وجود سادگي نواختن و نداشتن تئوري هاي پيچيده پشت آن، گاه آنچنان زيبا اجرا مي گردد كه خطوط اجرايي آن حتي بيش از ملودي در ذهن شنونده تاثير مي گذارد.
اين سبك اجراي باس در موسيقي هاي سوئينگ، بلوز، بوگي ووگي كاربرد بيشتري دارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۳۱:۲۴ توسط:مهسا موضوع:

لوگو هيونداي

در دنياي امروزي كه كوچك‌ترين حركتي از نظرها پنهان نمي‌ماند
بيش از هر چيز ديگري ضرورت طراحي درست نمادها يا بهتر بگوييم لوگوها را نشان مي‌دهد.
يك لوگوي ظريف و زيبا كه در سريع‌ترين زمان ممكن مفهوم خود را برساند سريعاً در خاطره‌ها ماندگار خواهد شد
و همين امر نشان دهنده اهميت بحث برندينگ و تصويرسازي است.

در اين مطلب اجاره ماشين با راننده مي‌خواهيم به لوگوي خودروساز مشهور كره‌اي يعني هيونداي بپردازيم.
نشان اين شركت چيزي بيشتر از حرف H است.
علاوه بر اينكه لوگوي هيونداي حرف اول نام اين شركت را نشان مي‌دهد بلكه به دو فرد كه با يكديگر دست مي‌دهند اشاره دارد.
يكي از آن‌ها مصرف‌كننده و ديگري نيز خودروساز است.
پل بين دو ستون نيز دست دادن آن دو نفر را تداعي مي‌كند.

به نظر نمي‌رسد كه فهميدن اين موضوع براي خبرنگاران خيلي سخت بوده باشد
مخصوصاً اينكه افراد سخت‌كوش هميشه در وب‌سايت‌هاي خودروسازان نيز حضور دارند.
شايد هم يافته‌هاي خبرنگاران خيلي رسانه‌اي نشده است.

اجاره ماشين

لوگوي اجاره ماشين بدون راننده اكثر كمپاني‌ها چيزي بيشتر از يك شناسه به منظور نمايش به يك جمعيت مصرف‌گرا و اقتصاد نيستند.
اگر اين لوگوها برجسته شده و قابل‌تشخيص باشند بنابراين تيم بازاريابي كار خود را به خوبي انجام داده است؛
اما اغلب اوقات لوگوها چيزي بيشتري از نام آن كمپاني را نشان مي‌دهند.
معاني پنهاني در طراحي لوگوها وجود داشته و اين موضوع از همان آغاز طراحي لوگو در ذهن طراح قرار دارد.

واضح است كه با گذشت زمان و بر پايه سلايق زمانه لوگوها نيز تغيير مي‌كنند.
اين امر نشان دهنده زمان بوده و لوگوي هيونداي نيز از اين قاعده مستثنا نيست.
يك بيضي و حرف H اولين لوگوي هيونداي نبوده است.

زماني بود كه هيونداي از حروف HD براي نماد خود استفاده مي‌كرد.
گفته مي‌شود هيونداي درباره اشتباه گرفته شدن نماد H خود با لوگوي H هوندا نگراني‌هاي زيادي داشت.
البته حتي با وجود چنين شباهت‌هايي، مشتريان تفاوت‌هاي بين دو شركت را تشخيص مي‌دهند.

هيونداي

هيونداي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۲۸:۱۳ توسط:مهسا موضوع:

انواع سازهاي كوبه اي ايراني

سازهاي كوبه اي بدين گونه هستند كه ازطريق زه توليد صوت مي كنند اما سيم هايشان با ضربه به ارتعاش در مي آيند.
پيانو و سنتور از اين دسته هستند كه در اينجا به ساز سنتور اشاره خواهد شد.

سنتور…

سنتور سازي است كاملا ايراني.
اين ساز ساختماني شبيه به قانون دارد با همان پل ها و همان شيوه ي اجرا.
در ايران بجز سنتور معمولي، سنتور كرماتيك و سنتور كرماتيك بك نيز وجود دارند
كه در اركستر استاد دهلوي صدايشان بسيار شنيده مي شود.
البته هر دو نوع سنتور كروماتيك به تازگي به دسته ي ساز هاي ايراني پيوسته اند.

قانون…

قانون سازي زهي زخمه اي است و شكلي متفاوت با ساز هاي ديگر و ساختاري پيچيده دارد .
اين ساز در ايران استفاده ي بسيار داشته اما اكنون تقريبا فراموش شده است
ولي در اوز كشور تركيه و كشور هاي عربي بسيار از آن استفاده كرده و از صداي زيبا و درخشانش بهره مي برند.

خيلي ها بر اين باورند كه اين ساز عربي است و خيلي هاي ديگر اعتقاد دارند اين ساز ايراني است.
مدرك مستحكمي براي اثبات دعوي هيچ يك از دو طرف در دست نيست
اما يك نكته در اين بين بسيار حايز اهميت است
آن هم اين كه، هم اعراب و هم ترك ها قانون را بسيار زيبا تر از ايراني ها مي نوازند.
به هر روي اين ساز وسعت صوتي بسيار زيادي دارد و در هر اركستري مي تواند بسيار كار آمد باشد.

رباب…

رباب هم مانند تنبور يك ساز محلي است و در موسيقي ملي استفاده ي چنداني ندارد.
خاستگاه اين ساز شرق و جنوب شرق ايران است.
صداي رباب در ابتدا بسيار عجيب و خاص به سمع مي رسد،
كم كم ژرفا و تاثير صداي اين ساز را با تمام وجود احساس خواهيد كرد.

بوميان استان فارس، خراسان و سيستان و بلوچستان با اين ساز بسيار مانوس بوده و بدان حرمت و ارزش خاصي مي گذارند.
گاه گاه رباب در اركستر اصيل ايراني ديده و شنيده مي شود و تاثيرات قابل توجهي بر اين اركستر مي گذارد،
اما هنوز به يكي از اعزاي ثابت اركستر اصيل تبديل نشده است.
رباب بر دو نوع است رباب التو و رباب سوپرانو كه بنا بر قاعده از رباب التو كوچكتر است.
اين ساز شكلي جالب و متفاوت با ساير ساز هاي ايران دارد كه در باره ي آن كامل توضيح داده خواهد شد.
همين شكل عجيب نيز از عواملي است كه بر محبوبيت و تاثير آن مي افزايد.
اين ساز صدايي مخملين و كمي تاريك دارد و قابليت اجرايي بسيار بالايي را دارا است.

آموزشگاه موسيقي

دوتار…

دوتار سازي كاملا محلي است و در خراسا نات و نواحي جنوبي شمالي و شمال شرق كشور استفاده ي فراوان دارد.
اين ساز از صدايي دلچسب و زيبا برخوردار است.
جفت بودن سيم هاي دوتار موجب شده است كه جنبه هاي عرفاني فراواني به سمت اين ساز سرازير شود.
مثلا حاجي قربان سليماني بخشي فقيد شمال خراسان سيم بم سازش را آدم و سيم زير آن را حوا مي خواند.
توصيفان زيادي از اين دست نيز در باره ي دوتار وجود دارد.

تنبور…

تنبور سازي است كه در موسيقي ملي از آن استفاده نمي شود و جز ساز هاي محلي است.
اين ساز يكي از قديمي ترين و اصيل ترين سازهاي ايراني است.
امروزه تقريبا نيمي از مردم جهان با اين ساز باستاني ايراني آشنايي دارند و در گوشه و كنار دنيا نامهاي گوناگوني بر آن گذاشته اند.

اين ساز قديمي با صداي آسماني و ملكوتي خاص خود در بيشتر كشورها و بين مردم خصوصا مردم بومي از جايگاه خاصي برخوردار است.
اين مردم در عبادت هاي دسته جمعي و فردي خود براي راز و نياز با خدا از اين ساز استفاده ميكنند و آنرا موجب نزديكي قلبها به خدا ميدانند.

عود…

عود يا بربط سازي زهي زخمه اي است كه در خاور ميانه و كشور هاي عربي و ترك رواج بسيار دارد.
ميتوان گفت اين ساز از قديمي ترين ساز هاي شرقي است.
عود در دوران اشكانيان و صفويان در ايران رواج يافت هر چند كه عده اي آن را ساز ايراني مي دانند.
البته به دليل پيدايش تصاوير حجاري شده بر سنگ ها، بعضي ها اين ساز را بر آمده از هند و بعضي ديگر بلخ را محل پيدايش اين ساز مي دانند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ خرداد ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۲۳:۴۹ توسط:مهسا موضوع: