vavmusic

ساخت ويولن با قارچ

قارچ‌ها تنها باعث آسيب زدن به چوب نمي‌شوند،
بلكه در صورت استفاده هوشمندانه از آنان مي‌توانند كيفيت چوب را بهبود ببخشند.
يك محقق بريتانيايي از نوعي قارچ براي ساخت ويولن‌هايي با كيفيت صداي بهتر بهره جسته است.

فعاليت فرانسيس شوارتس، مدير بخش تحقيقات چوب در مؤسسه تحقيقاتي “امپا” در سوئيس، بر روي قارچ‌ها به سال‌ها پيش باز مي‌گردد.
او به هنگام تحصيل در انگلستان متوجه مي‌شود كه برخي از قارچ‌ها اثراتي مخرب بر روي شماري از درختان دارند،
اما همان قارچ‌ها براي گروه ديگري از درختان تهديد آميز نيستند.

فرانسيس شوارتس سپس براي بررسي تغييراتي كه قارچ‌ها روي درختان پديد مي‌آورند، به دانشگاه فرايبورگ مي‌رود.
يك روش معمول براي بررسي عفونت‌هاي قارچي اندازه‌گيري سرعت صوت در چوب است.
او مي‌گويد: «به طور كلي بيشتر قارچ‌ها باعث تضعيف درختان مي‌شوند، اين وضعيت موجب مي‌شود تا سرعت صوت كاهش يابد.
علاوه بر آن پي بردم كه گروه كوچكي از قارچ‌ها چوب را از بين مي‌برند‌، اما از سرعت صوت آن كم نمي‌كنند.»

اين يافته ده سال بعد زماني كه وي در مؤسسه امپا مشغول فعاليت است، اهميت پيدا مي‌كند.
ديدار اتفاقي با مارتين اشلسكه، يك سازنده سرشناس ويولن اهل مونيخ،
فرانسيس شوارتس را بر آن مي‌دارد تا از يافته خود براي بهبود كيفيت صداي ساز بهره ببرد.

اين ويولن‌ساز به اين پژوهشگر مي‌گويد كه وي براي انتخاب چوب و ساختن يك ساز با كيفيت، سرعت صوت و چگالي بالك آن را اندازه مي‌گيرد.
چگالي بالك به عنوان نسبتي از جرم فاز جامد بر حجمي كه اشغال مي‌كند، تعريف مي‌شود.

آموزشگاه موسيقي ويولن

چگالي بالك نشان‌دهنده ميزان تخلخل (پوكي) ماده است،
به گفته مارتين اشلسكه چنانچه سرعت صوت نسبت به چگالي بالك زياد باشد، اين ويژگي نشان‌دهنده كيفيت‌بالاي صداي چوب است.

فرانسيس شوارتس مي‌گويد: «از مارتين پرسيدم
تا به حال كسي به اين فكر نيفتاده تا چوب را سبك‌تر كند و چگالي بالك آن را كاهش دهد؟
او با تعجب به من نگاه كرد و گفت، مگر مي‌شود؟ جواب دادم، با كمك قارچ‌هاي تجزيه‌كننده چوب امكان‌پذير است.»

به اين ترتيب اين پروژه تحقيقاتي آغاز مي‌شود.
گروهي از قارچ‌هايي كه بر روي درختان راش در آلمان ظاهر مي‌‌شوند،
اين توانايي را دارند تا وزن ويولن را، بدون آنكه در استحكام آن خللي وارد آورند، كم كنند.

بسياري در ابتدا با ديد انتقادي به اين روند نگاه مي‌كردند و بر اين باور بودند كه اين خطر وجود دارد كه ويولن در ميانه اجراي كنسرت بشكند.

فرانسيس شوارتس مي‌گويد: «گفته مي‌شد كه چوب مثل يك اسفنج همه چيز را به خود جذب مي‌كند
و بايد رنگ زيادي به آن زد. همينطور مي‌گفتند كه در سطح چوب ترك ايجاد مي‌شود، اما در اين بين موفق شديم تا اين انتقادات را رد كنيم.»

پروژه ويولن موجب شده تا اين پژوهشگر بريتانيايي در سوئيس به چهره‌اي شناخته‌ شده تبديل شود.
او تأكيد مي‌كند كه از قارچ‌ها مي‌توان براي كنترل آفات در باغ‌هاي انگور يا كشت رازك (گياه دارويي كه در ساخت آبجو كاربرد دارد)
يا براي حفاظت از چوب استفاده كرد.
به گفته وي اين‌ها راه‌هايي هستند كه تا كنون كسي نيازموده‌، زيرا “طبيعي است كه توليدكنندگان مواد حفاظت‌كننده از چوب بيشتر در پي فروش‌شان هستند.”


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۲۳:۲۲ توسط:مهسا موضوع:

انواع سيم ويولن

انواع سيم ويولن

انواع سيم ويولن

شايد براي شما نيز جالب باشد كه بدانيد انواع سيم ويولن چيست و چه تفاوتي باهم دارند.
خصوصا اگر قصد خريد ويولن را داريد حتما اين مطلب براي شما جالب است.

سيم هاي با هسته كامپوزيتي:

سيمهايي كه داراي مغزي زهي با روكش فلزي هستند يعني تركيبي از هر دو.
اين سيم ها در برابر فشار آرشه،رطوبت و تغييرات آب و هوايي مقاوم نيستند
ولي صداي خيلي گرم و دلنشين و نرم دارند.ايراد آن قيمت بالا ،عمر خيلي كوتاه و كوك پذيري خيلي كم آنهاست.
البته اين نوع سيم جز بهترين هاست و عموما افرادي كه حرفه اي هستند از آن استفاده مي كنند.
نمونه اين سيم ها اواپيراز است كه جديد ترين نوع آنها كه البته توليد انبوه نشده داراي هسته اي با جنس تار عنكبوت است.

سيم هاي با هسته مصنوعي:

اين مدل سيم ها خيلي متنوع اند مثل تونيكا از شركت پيراسترو.
اين سيم ها صداي گرم و نرم و كوك پذيري خوب ولي عمر متوسط دارند.

سيم هاي با هسته فلزي:

از ويژگي اين سيم ها عمر طولاني صداي خوب كوك پذيري عالي قيمت مناسب نسبت به دو نوع ديگر است.
ولي بعضا سفتي و خشكي سيم ها نوازنده را اذيت مي كند
و البته درست است كه صداي خيلي خوبي دارند ولي اگر به دو نمونه بالا مقايسه كنيم از نظر كيفيت صدا پايين تر هستند.
كه معروف ترين آنها پيراسترو سبز است و پرمصرف ترين آن سيم هاي آليس كه جز سيم هاي تست و كم قيمت اند.

حال سوال اين است كه كدام سيم به درد شما مي خورند؟ جواب اين سوال به دو مورد بستگي دارد:

1. قصد تمرين داريد يا قصد اجرا؟
2. سبك شما ايراني است يا كلاسيك؟

اگر قصد تمرين داريد اصولا بايد از سيم هاي با هسته فلزي خريد كنيد چون عمر بسيار بالايي دارند كه معروف ترين آن پيراسترو سبز است.
سيم هايي كه براي اجرا هستند عمر كمي دارند مثل اوا پيرازي و ابليگاتو و…
و حتي در موارد فوق حرفه اي كه به آنها سيم هاي تمام زهي (gut) ميگويند بعد از اجرا دور انداخته مي شوند .
نمونه اين سيم ها eudoxa gold و oliv است كه بسيار گران قيمت هستند.

سبك موسيقي تاثير زيادي در انتخاب سيم دارد. ايراني نوازها بيشتر دنبال صداي سنتي هستند
مثلا بايد صداي بم پرحجمي داشته باشد ولي كلاسيك زن ها بيشتر دنبال صداي تيز و جوابگو در پوزيسيون هاي بالا هستند.
غير از اين كوك ساز در سبك ها نوع سيم را تعيين مي كند.

آموزشگاه موسيقي ويولن

سيم هاي كلاسيك: به علت متغير بود فواصل صوتي نميتوانند سري و كرن اجرا كنند.
باري شناخت اين سيم ها بايد به روي جلد پاكت سيم توجه بفرماييد.
اگر نوشته بود synthetic يعني داراي هسته زهي است و پوشش آلمينيوم اين نوع سيم ها بالاترين فركانس ها رو توليد مي كند.
معروفترين اين سيم ها سنتتيك اوا پيرازي و دومينانت هستند.
اين سيم ها قابليت كوك زياد را هم ندارند و اگر چندين بار كوك آنها عوض شوند اگر منجر به خرابي نشود
ولي از كيفيت مطلوب فاصله ميگيرد.
براي ايراني زن ها كه چندين كوك دارند و بايد مداوم آنرا عوض كنند اصلا كارايي ندارد.

سيم هاي مناسب براي ايراني نوازي: هسته فلزي ،
اين نوع سيم ها براي سبك هايي كه داراي ربع پرده هستند بسيار مناسب است
چون فواصل توليدي اين سيم ها به شما اجازه نواختن ميكروتن را مي دهد.
معروف ترين اين نوع سيم ها پيراسترو سبز و دكتر توماستيك سبز (پيرازيشن) هستند.

نكته: معمولا حرفه اي ها يك پارت سيم خريداري نيم كنند بلكه نوازندگان حرفه اي سيم ها را با هم كامباين مي كنند.
تا به صداي مطلوب و سفارشي برسند.
در كل در موسيقي ايراني به علت اينكه ربع پرده ها يك فاصله مشخصي را دارند
و اين فواصل در سيم هاي زهي و سنتتيك تعريف نشده اند ما بايد از سيم هاي فولادي استفاده كنيم.
و اگر توجه كرده باشد در سيم هاي تمام زهي و كلاسيك معمولا تاندون را غير از سيم اول نمي بندند چون بي فايده است.

بهزاد زرندي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۵۸:۲۹ توسط:مهسا موضوع:

آموزشگاه موسيقي آواي مهرباني

آموزشگاه موسيقي آواي مهرباني

مديريت:

عاصمه فندرسكي

رشته ها:

آواز، سنتور، تار، سه تار، كمانچه، عود، پيانو، ويولن، دوره عالي، دف، پيانو، صدا سازي، تئوري موسيقي ايراني و تجزيه و تحليل رديف، موسيقي كودك، تنبك، دف، كاخن، بندير، آواز پاپ

مدرسان:

مظفر شفيعي، وحيد تاج، عاصمه فندرسكي،سلمان سالك،سولماز بدري، محمد علي داوود پور، علي لواساني، كارينا كيميايي، رضا بشيري، رامين نظراقايي،مرتضي غلامي

نشاني:

خيابان بهشتي، بعد از تقاطع سهروردي، خيابان كاووسي فر(ميترا)، نبش كوچه زماني، پلاك ۱۳، واحد ۳

مشاهده ليست آموزشگاه هاي موسيقي محدوده سهروردي – ليست آموزشگاه هاي موسيقي منطقه هفت



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۰۷:۰۳:۲۴ توسط:مهسا موضوع:

آموزشگاه موسيقي كامكارها

آموزشگاه موسيقي كامكارها

مديريت:

هوشنگ كامكار

رشته ها:

آموزش سازهاي سنتور، كمانچه، ويولن (ايراني وكلاسيك)، دف، تار و سه تار، تنبك، تنبور و پيانو، ويولن كلاسيك
آموزش تئوري و سلفژ ،مباني و روش هاي آهنگسازي، كلاس هاي گروه نوازي

مدرسان:

هوشنگ،پشنگ، قشنگ، ارژنگ، ارسلان، اردشير، اردوان، هانا و سياوش كامكار، منصور صفائيان، حيدر كاكي، تيگران مسروپيان، احسان امامي، مهدي شهسوار

نشاني:

ميدان آرژانتين، بلوار بيهقي، كوچه ۱۲ شرقي، پلاك ۶ طبقه دوم

مشاهده ليست آموزشگاه هاي موسيقي محدوده آرژانتين – ليست آموزشگاه هاي موسيقي منطقه ۶

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۰۷:۰۰:۳۴ توسط:مهسا موضوع:

آموزشگاه موسيقي عارف

آموزشگاه موسيقي عارف

مديريت:

حميدرضا نوربخش

رشته ها:

آواز سنتي، تار، سه تار، كمانچه، ني، سنتور، سلفژ و تئوري

مدرسان:

حميدرضا نوربخش، داريوش پيرنياكان، بهداد بابايي، جواد بطحايي، هادي آذر پيرا، يوسف رنجبر، نويد دهقان، زكريا يوسفي

نشاني:

خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد)، خيابان قائم مقام فراهاني، كوچه ايزد پلاك ۹ طبقه سوم

مشاهده ليست آموزشگاه هاي موسيقي محدوده عباس آباد – ليست آموزشگاه هاي موسيقي منطقه ۷



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۰۶:۵۸:۴۵ توسط:مهسا موضوع:

آموزشگاه موسيقي شباهنگ

آموزشگاه موسيقي شباهنگ

مديريت:

منصور حقي

رشته ها:

كليه ساز هاي ايراني، كلاسيك، آواز تخصصي(ايراني و كلاسيك)، موسيقي كودكان(ارف)
برگزاري كنسرت هاي هنرجويي، برگزاري كلاس هاي گروه نوازي، آموزش آهنگسازي، آموزش تئوري موسيقي، ويولن، پيانو، گيتار (كليه سبك ها)، گيتار الكتريك، گيتار آكوستيك، باس، دف، تنبك، تار، سه تار، ني، فلوت، بلز

نشاني:

ميدان انقلاب، خيابان جمالزاده شمالي، بالاتر از چهارراه فرصت شيرازي، پلاك ۲۷۰، طبقه۲

مشاهده ليست آموزشگاه هاي موسيقي محدوده انقلاب – ليست آموزشگاه هاي موسيقي منطقه ۶



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۰۶:۵۶:۴۱ توسط:مهسا موضوع:

آموزشگاه موسيقي سرايش

آموزشگاه موسيقي سرايش

مديريت:

كامبيز روشن روان

رشته ها:

پيوند شعر و موسيقي، اصول آهنگسازي(هارموني، كنترپوان، اركستراسيون، فرم و آناليز)، كنكور هنر موسيقي، مباني اجرائي موسيقي، تئوري و سلفژ، موسيقي كودكان (ارف)، سازهاي ايراني و كلاسيك، آواز(ايراني، سنتي، كلاسيك، پاپ)

مدرسان:

حسين دهلوي، كامبيز روشن روان، سياوش ظهيرالديني، مرتضي دلشب، آندره مراديان، تنگيز شاولو خاشويلي، محسن تويسركاني، شاهين علوي، محمد رضا فياض، مهدي وحدتي، سيامك بنائي، سعيد عليجاني

نشاني:

خ استاد مطهري، خ شهيد علي اكبري، خ نقدي، پلاك ۱۰

مشاهده ليست آموزشگاه هاي موسيقي محدوده مطهري – ليست آموزشگاه هاي موسيقي منطقه ۷



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۰۶:۵۴:۳۵ توسط:مهسا موضوع:

آموزشگاه موسيقي سارين

آموزشگاه موسيقي سارين

مديريت :

فرناز خياباني

رشته ها:

موسيقي كودكان(ارف)،سنتور، تار، سه تار، عود، تمبك، دف، كمانچه، گيتارپاپ،گيتار كلاسيك،ارگ(كيبورد)،پيانو، ويولن، فلوت، سازدهني(هارمونيكا) ، تنبور،سلفژ و آواز ايراني، آوازپاپ، دوره هاي آهنگسازي (هارموني،كنترپوآن،فرم،سازشناسي و…) و اهنگسازي با نرم افزار، كلاس هاي آمادگي كنكور كارشناسي و كارشناسي ارشد(تئوري موسيقي،سلفژ،هارموني،سازشناسي)

مدرسان:

سيد سلمان حسيني، سعيد جلاليان، فرناز خياباني، علي نصيرنژاد، حسين مشيري، مهرداد نيستاني، اميرحسين جم، محسن مهاجر، الهه مهرداد ،زكيه يعقوبي ، حميد خاكفر، محمدباقر زينالي ،هادي فدايي، مينا ني زاري، ليدا باقري، سعيد كمالي

نشاني:

ميدان جمهوري،ابتداي خيابان جمهوري،پلاك ۱۶۲۸ واحد۳

مشاهده ليست آموزشگاه هاي موسيقي محدوده جمهوري – ليست آموزشگاه هاي موسيقي منطقه ۱۰



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۰۶:۵۲:۳۰ توسط:مهسا موضوع:

موسسه فرهنگي هنري چاووش

موسسه فرهنگي هنري چاووش

مديريت:

زيدالله طلوعي

رشته ها:

تار، سه تار، آواز ايراني و صداسازي، سنتور، تنبك، دف، ويولن ايراني، ويولن كلاسيك، صدا سازي و آواز پاپ، گيتار فلامينكو، گيتار پاپ، پيانو، ارف(كودكان)

مدرسان:

زيدالله طلوعي-داريوش پيرنياكان-محمدرضا اتابكي-بهناذ ذاكري-جمشيد عندليبي-حميدرضا نوربخش-مظفر شفيعي-مهرآذين كارانديش-آرش فرهنگفر-بهنام صالحي-عارف طلوعي-صدرالدين طاهري-احسان فرامرزيپور-امير غلامي-محمود ميرزايي-آيدين منعم-فرهود بيگلربيگي-پوپك نصري-شيده فاضلي-آنا رستمي وند


مشاهده ليست آموزشگاه هاي موسيقي محدوده عباس آباد – ليست آموزشگاه هاي موسيقي منطقه ۷


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۰۶:۵۰:۲۹ توسط:مهسا موضوع:

آموزشگاه موسيقي پارسه

آموزشگاه موسيقي پارسه

مديريت:

مجيد بهبهاني

رشته ها:

ارگ و كيبور (مكتب باروك، جاز، راك، سينتي سايزر، ارنجر، دوره مربيگري كيبورد)، پيانو (كلاسيك ، جاز، ايراني)، گيتار(كلاسيك، پاپ، الكتريك) ويولن، تار، سه تار، سنتور، دف، تنبك، آواز (پاپ، كلاسيك، سنتي) ارف (موسيقي كودك) ، هارموني سلفژ و دروس آهنگسازي.
تنها مركز تخصصي آموزش ارگ و كيبورد در ايران

مدرسان:

استاد محمد منتشري، استاد تيگران سوكياس، استاد گارنيك اوحانيان، استاد مجيد بهبهاني، سارا احتشام، معين كوهي، فرهاد احمدي، احسان قدمي، شاكه اوهانيان، پيروزان كوهي حبيبي، داود بحري نژاد، مهيار منفرد، مريم بهبهاني، ميلاد پرصبر، آرمن آساطوريان، پوريا شيرين گو، بهارك محمدي، عادله لطفي، مريم بهبهاني

نشاني:

تهران، خيابان مفتح شمالي، پايين تر از مطهري پلاك ۴۲۵ طبقه همكف

مشاهده ليست آموزشگاه هاي موسيقي محدوده سهروردي - ليست آموزشگاه هاي موسيقي منطقه 7



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۰۶:۴۷:۵۳ توسط:مهسا موضوع: